mandag den 1. september 2014

Hej og velkommen til min studieblog. Her vil jeg blogge om, hvad jeg foretager mig på studiet, og hvilke produkter det medfører.

(Selfie - 45 år.)


Her den 1. gang i august fik jeg påbegyndt fremstillingen af en kniv i frisktræ. Træet var et tilfældigt, lille træ, som jeg havde fældet ude var økobasen/ Snorrebakkesøen samme dag, sammen med min 5 klasse. Jeg aner faktisk ikke, hvilket træ det var, men fandt dog ud af, at det var ret hårdt at snitte i. På studiet fik jeg hamret en Mora klinge ned i træet, og hjemtaget blev min yngste datter og jeg enige om, at det da var til hende. Jeg snittede og savede den færdig, men måtte undervejs hente inspiration i en anden kniv. Men det er jo også meget det, liniefaget går ud på- altså for mig- at blive inspireret til selv at opsøge viden udfra allerede færdige designs.
Det færdige skæfte blev grov filet, så finere filet, og slevet med hhv. korn 120 og 134. Herefter gned jeg bivoks (med noget olie i) ind af 2 gange, og polerede skæftet med en brille klud ;-)
Anna har allerede prøvesnittet den, og ifølge hende "snitter den perfekt, far" ;-)

Jeg har allerede planlagt også at lave knive til Mikkel og Frederik, mine Turbo- Twins. Men inden vil jeg undersøge:
- hvilke træer v. økobasen er gode til at fælde, og bruge til knive ?
- hvor køber man de billigste klinger ?
- hvad med skeder til knivene ?
- kan man reppe en kniv, hvor bladet er knækket helt inde ved skæftet ?
Jeg nåede også selv at skære mig i fingeren med den, så Gaffa- tapen på bladet skal ikke for tidligt af.....
Billeder følger snart.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar