1. modul opgave 2014

Uret.
Modul opgave 1- efterår 2014- Håndværk & design.

Oplæg.

Designopgaven på dette modul ( efterår 2014) er, at nytænke og fremstille en nutidig udgave af et ur. Til dette har jeg fået udleveret et lille kina ur værk, som jeg før har stiftet bekendtskab med, nemlig da jeg lavede ure sammen med mine børn. Kvaliteten af urværet er meget ringe, og man må derfor regne med at skulle skifte det til et bedre efter et stykke tid. Men som en ide til et undervisningsforløb er det ok med en pris på 8 kr for 100 urværk. Til dette projekt overvejer jeg at købe et bedre urværk, eller et Tiger ur, og så skille det af.

Brainstorm/ moodboard/ ideudvikling.

Min brainstorm og ide udvikling er foretaget på bubbl.us, som er et rigtigt godt værktøj til at lave mindmaps/ moodboards i start fasen at et projekt.
 

Et udsnit af mit moodboard.
For at se det fulde mindmap over mine reflektioner over uret, så se: https://bubbl.us/?h=24c558/4a4c74/24hQ50ZNNpxIw&r=1519396173

Jeg havde svært ved at bestemme mig til, hvilke materialer jeg skulle bruge, men via mit mindmap  endte jeg op med at forfølge ideen om, at lave et Vinyl LP ur. Hvorfor et vinyl ur ? Fordi jeg er vinyl freak, og samler på LP'er, og samtidigt har jeg altid elsket teksturen på en lp, samt hele teknikken omkring det, at kunne putte lyd i riller. Der er altså en del nostalgi forbundet med valget. Samtidigt er grunddesignet givet på forhånd, hvilket kan være en fordel i praksis i skoleverdenen, men også en designmæssig hindring, i selve ide og afprøvningsfasen.

Arbejdsgang.

Som udgangspunkt vil jeg:
- lave et motiv til forsiden af urskiven af LP nr. 1. Udskære, eller brænde, motivet ud. Skærer man det ud, bruges et Dremmel lignende værktøj. Brænder man det ud, bruges en træbrænder, som man kender det fra sløjd.
- bemale en LP nr. 2, så det danner baggrund/ farve/ skygger for motivet. På den måde får man en tableau lignende effekt, med transperens i det samlede værk.
- finde en måde at få skruet motiverne sammen med afstandsklodser.
- påmontere urværket.
- arbejde med finish.

Det er vigtigt at påpege, at det kan være problematisk at skære, eller brænde, i vinyl, med elever, da der kan frigives skadelige stoffer ! Derfor vil jeg anbefale, at man med elever laver selve udskæringen i 4 mm birkekrydsfiner med dekupørsav, og så kan man på bagsiden af udskæringen pålime en LP, som man fx har bemalet. Processen er den samme. Alternativt kan man save med en løvsav.

Teknikken.

Her er en arbejdsinstruks i teknikken med motiv og efterfølgende udbrænding af vinyl: http://www.instructables.com/id/How-to-Make-a-Custom-Vinyl-Record-Clock/?ALLSTEPS

Her kan man se, hvordan man brænder vinyl ud: http://youtu.be/CHH47OVAKhw

Udvælgelse af motiver & skitser.

Her er nogle af de motiver, som jeg syntes kunne være spændende at bruge. Og ja, da jeg også altid har set Zombie film, så er det nærliggende at lave et zombie ur.



Begge motiver ville være flotte på en urskive, og i afprøvningsfasen vil jeg printe begge to ud, og overføre dem til LP'er.



På skitsen herover kan man se udgangspunktet for min ide. Jeg vil gerne have en motivflade, en baggrund, og en form for transparens i hele uret. Det gav mig også et fingerpeg om, hvilke materialer jeg skulle bruge, selvom det endelige resultat blev lidt anderledes.


Afprøvningsfasen.

  




Først fjernes så meget som muligt at etiketten på LP'en. Det er bedst at bruge vand, og så lade den ligge lidt i blød, og så skrabe klisteret af. Der vil være en rest tilbage, som ikke kan fjernes, ej heller med rensebenzin eller acetone (er prøvet). Bemaler man alligevel forreste motiv, kan det være lidt ligegyldigt at fjerne etiketten, men det giver samlet set et bedre helhedsindtryk. Efter rensning overføres motivet fra den/ de stencils, man har udvalgt. Det gøres bedst med en permanent sprittusch i kontrastfarve.
Herunder er vist nogle af de forskellig håndværksmæssige afprøvninger, som jeg foretog.


Man skal bore centerhullet ud med et 8 mm bor

Så passer urværket.

Afprøvning med loddekolbe. Graten bliver for kraftig, og der skal slibes for meget efterfølgende (ødelægger LP indtrykket)


Det går bedre med Dremmel maskinen- specielt hvis man vælger et lille fræser bor, og tilpasser fremføringshastigheden.




Næsten helt udfræset.

Den færdige udfræsning af Zombien.




 
Her i afprøvningsfasen har jeg så også eksperimenteret med stencils. Det er et godt værktøj til at få et hurtigt resultat. Jeg fandt et motiv, forstørrede det op, påsatte det en LP nr 2, og gav det en gang rød spray. Det kommer så til at danne baggrund i urskiven, så det bliver en slags tableau. Samtidigt malede jeg viserne røde, men når jeg placere det forreste motiv, bliver det meget "sort i sort", så derfor valgte jeg også at male det forreste motiv i sølv. Viserne blev malet røde, så det bliver i samme nuance som baggrunden, og samtidigt en god kontrast til sølvfarven.

Monteringsfasen.


Skær nogle afstandsklodser ud af rundstok. Slib dem til, og lim dem på bagsiden af det forreste motiv. Slib samtidigt alle grater af, og slib udsæringen til, først med korn 60, og så med korn 80/ 120. 
 
 

Monter det bagerste motiv. Bor i bagerste motiv små huller ud for rundstokkene, og skru det hele sammen. På den måde kan man efterfølgende skille det af, når der skal skiftes batteri i urværket. 


Urværket monteres. Oven over uværket ses 2 x diode lygter, som kan give lys gennem Zombiens øjne.

Motivfladerne samles. Samtidigt pålimes et lille ophæng.


Detalje: Transparens.

Detalje: Dioder & spraymalede visere.

 
Detalje: motiverne i mørke med diodelyset.




Det færdige ur.


Praksisafprøvning.

Intet projekt uden afprøvning, og jeg er pt. i gang med at lave LP ure med min 5 kl i HD/ BK/ NT. Det er i en forenklet model, hvor det didaktiske fokus er på stencilsdelen og på udsmykningen af LP'en. Alle børn kan lave en flot stencil, og med en smule efterbearbejdning bliver det ofte med et flot resultat.

Nogle elever har brug for en ensartet flade, før stencilsmotivet kommer på.

Har man for få lektioner- så grov spray selv, og lad eleverne om detaljerne. Elever kan godt bruge spray udenfor, men der skal bruges handsker, og der skal være opsyn.

Værkstedsarbejde med 5B-5S. Timerne er en blanding af NT/BK/HD.
I mens der grundsprayes, er eleverne i gang med at finde stencils på nettet. Søg blot billeder i Google på "stencils", og der kommer mange op. Copy paste til Word, og kollega nr. 2 løber frem og tilbage mellem printeren og kopimaskinen for at forstørre stencils op. Herefter skæres/ klippes mellemrum ud, og det er vigtigt lige at have gennemgået positiv/ negativ effekten, så det bliver det rigtige motiv, eleven får.


Påsæt stencils- tæt til fladen- og spray efterfølgende let henover.
Her en motivflade med stencil, efter spray...
..og her med stencilen fjernet. OBS nogle stencils skal fjernes med det samme, andre skal have lov til at sidde.
Det færdige skinke ur, med optegnede linjer og urværk.

Stencils skal sættes tæt på der, hvor der sprayes, ellers løber malingen ind under motivet, og eleverne skal derfor bruge tid på at sætte stencils fast på motivfladen med hæftemasse (lærerens tyggegummi).
Husk også at maske områder, der ikke skal have maling, af med avispapir & malertape. Spray udenfor, læg til tørre ½ time, hvorefter motivfladerne kan bæres ind til yderligere tørring. Lad dem tørre en dags tid indenfor, ellers vil eleverne opleve, at de sætter fingeraftryk etc i maling, der kun er støvtør. Utålmodige elever oplever desværre et ringere resultat, end dem, der forstår processen.

Efterbehandling med permanent tusch.

Efterfølgende kan man arbejde med detaljer med tusch, både ved at strege op, og ved at rette små spray fejl. Man kan fx. også slibe i motivet, eller kradse, så man får en raderingseffekt. Der kan også fin- sprayes på motivfladen, inden uret monteres, og man kan spraye viserne.

Batman uret.

Rosenblads uret.

Sommerfugleuret.

Snemandsuret.

Kærlighedsuret.

Mickey uret.



Afslutning.

Det har været et sjovt og lærerigt projekt, både for mig, og for eleverne. I selv idefasen var det lærerigt at afprøve moodboard/ brainstormfaserne, og efterfølgende at få lavet nogle skitser. Selv er jeg lidt skuffet over, at jeg ikke formåede mere rent håndværksmæssigt, men det må jeg så gøre næste gang. Jeg ville fx gerne have lavet en dampbøjet kant til uret, så det kom i en kasse, men det kunne jeg ikke overskue. Det var dog vigtigt for mig, at jeg fik arbejdet med idefasen, designet, materialerne, og udtrykket. Jeg var lidt skeptisk mht. kvaliteten af urværket, men den var åbenbart god nok. Selve praksis afprøvningen med eleverne blev hastet lidt igennem, da slutmålet var et ur som julegave, men eleverne var glade for projektet.

Litteratur/ henvisninger/ materialeliste.

Moodboard/ brainstorm: https://bubbl.us/

Her kan man købe de billige urværk, søg på urværk: http://www.cchobby.dk/

Vejledende materialeliste & værktøjsliste: urværk, gamle LP'er, spraymaling, urværk, stencils printet på A4- forstørret til A3 eller lidt mere (150-160 % af A4), rundstok, små skruer, sandpapir korn 60-120, boremaskine m. 8 mm bor, Dremmel fræser m. tyndt fræserbor eller løvsav, aviser, malertape, svensnøgle, lille skruetrækker.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar