torsdag den 22. oktober 2015

Foredrag med Bennedicte

Bennedicte har lavet bachelor i Materiel Design. Hun bor i Nexø, og som udgangspunkt for hendes opgave i H&D, tog hun ned på havnen i Nexø, og blev inspireret af farver og fiskekasser. Samtidigt er hun fascineret af sko.


Hun interviewede folk/ arbejdere på havnen, og som udgangspunkt ville hun undersøge, hvad nedgangen i fiskeriet har betydet for Nexø, og som sådan for stemningen igennem tiderne for havnen.

Hendes eksamensopgave blev sko, inspireret af havnen og livet i Nexø. Bag skoen ligger der en masse forskellige afprøvninger, fx formgivning af finer, montering, osv.



Hendes bachelor er baseret på et undervisningsforløb, som startede i Svanneke, og som hun tog med til en skole i Herlev. Hendes udgangspunkt er, at det faglige i H&D, giver et godt grundlag for at møde mennesker på andre planer, og i fag, hvor menneskets faglighed kommer i spil. Teorien i opgaven er grundlaget for hendes undersøgelse af evaluering i faget H&D.


Undervisningen og Evalueringsmetoderne, som hun bruger, baserer sig på Hatties teorier om læring. Hun har brugt effekt evaluering i undervisningen, og summative metoder. Evalueringsformen tog hun med til Herlev, som en multible choice prøve. Ulempen er, at man er nødt til at give eleverne skemaet før selve projektet. Oplæg, test, værksted, testen igen, og effekt evaluering. Det gode ved metoden er, at den måler elevens fremskridt. Man får kigger på, hvem der har nemt ved stoffet, svært ved det, og hvem der oplever fremskridt.

Har de fx basisviden om fodtøjs historie? Har de forstået tingene? Effekt evaluering kan dog ikke stå alene, så det skal jo følges op af reel undervisningsforløb, observationer, og analyser af de enkelte elevers baggrunde. Metoden giver et rigtigt godt indblik i elevernes fremskridt. Men begrænsningen er det tidsforbrug, der er ved metoden.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar