torsdag den 27. august 2015

Studietur: Designmuseum Danmark


Oplæg, workshop og rundvisning v. design museum Danmark. Oplægget blev præsenteret af Laura.




Undervisningsforløb med trinmål findes her: http://designmuseum.dk/skoletjeneste/forloeb

 Designmuseum Danmark har en undervisnings afdeling, og det er en helt nybygget afdeling, som de har kaldt Designværkstedet. Et meget rammende navn: skønt værksted, med mange indsamlede esign eksempler, arbejdsstationer, mterialehylder, og præsentationssteder. 





Selve Design Museet blev etableret i 1890, og det har en forhistorie som hospital, hvilket man også formidler til eleverne. 
Der er design i alle scala og trin. Der vægtes både estetik og daglig brug. Der er ting og genstande, som vi omgiver os med dagligt. Børn og unge bliver hurtigt grebet, fordi design er overalt, selv i designværkstedet: borde, stole, tøj, briller, etc. Dette er en genkendelig ramme for eleverne.
Mål grupperne er dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser. Design er kommet på skemaet, så derfor har museet udvidet uv i dette.
Underviningforløb kan være dyredesign med sansekuffert, materialer med sansekuffert, form og konstruktion, ...tjek selv de forskellige forløb på designværkstedets hjemmeside.
Uv forløb  er i samlingen, og i design værkstedet. Der er en stor kobling mellem teori og praksis, ligesom i faget H&D. Eleverne er i dialog undervisning, og små øvelser inkluderes i uv.


Museet forholder sig aktivt til fælles mål for grundskolen. De er indarbejdede i uv forløbene. Her bruges primært kompetenceområdet design. Men man forholder sig alternativt til det, da det er et helt andet arbejdsrum. Museet opstiller også selv læringsmål. Målene vil være gode at nedbryde til børnesprog, så det også er tydeligt for eleverne.




Så skulle vi lave en praktisk opgave, udfra temaet ”bæredygtigt design”.

Lav en lille model af en stol udfra 2 aspekter så få materialer som muligt, og multifunktionel. Giv modellen en titel og fremlæg en kort præsentation. Processen er her i processen altid vigtigere end produktet. 




Der var også en egentligt gennemgang af udstillingen ”barnets århundrede”. Billederne herunder er eksempler på forskellige designs, udstiller på museet.









Til udstillingen blev udgivet en bog, som også blev erhvervet. Et skønt museum, og de undervisningsforløb, der tlibydes, vil virkeligt appellere til børn og unge. Helt sikket er besøg værd med en skoleklasse.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar